2de Maand in Luanda, Angola - Reisverslag uit Luanda, Angola van Robert Smits - WaarBenJij.nu 2de Maand in Luanda, Angola - Reisverslag uit Luanda, Angola van Robert Smits - WaarBenJij.nu

2de Maand in Luanda, Angola

Door: robertinangola

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 Mei 2010 | Angola, Luanda

Nou daar gaan we dan weer,

Ik ben even weg geweest en dus een paar nieuwe varhalen voor op de Blog…. :-)

De tweede maand in Angola.
Ik begin al aardig in te slingeren, maar er gebeuren toch telkens weer nieuwe bijzondere dingen.

Ik zit nog steeds in het Guesthouse, maar ben nu wel begonnen met een eigen huisje zoeken. Daar begint de ellende dus, want hoewel ik een aardig budget heb gekregen om een appartementje te huren valt het aardig tegen. Een 2 kamer appartement (+/- 70m2) kost hier al gauw zo’n 8000 tot 9000 USD per maand, daar komt dan nog gas, water, licht, guard en schoonmaakster bij op! Bovendien moet je minimaal een half jaar en vaak een jaar vooruit betalen, wat dus een behoorlijke cash out is!!
Heb wel een aantal mooie plekjes gezien en ook al ziet het gebouw er vaak helemaal verrot uit van buiten, van binnen is het vaak goed in orde! (Bahalve dat je electriciteit vaak uitvalt, water koud....)
Bovendien moet je aardig onderhandelen met de huur van de huizen. Zo bekeek ik een aardig huisje, zegt de agent 13.000 USD huur per maand (voor keuken & 3 kamers!!). Vervolgens zei ik dat ik maar 7000 kan betalen en binnen 30 seconde is de prijs gezakt naar 9000 USD/maand, ongelofelijk! Helaas wilde ze niet verder zakken…..

Als we het toch over geld hebben…. Alles is hier duur, kopje koffie en een tostie in een pasteleria (koffiehuis) is gauw 12 dollar, met twee man uit eten ben je tussen de 120 en 170 USD kwijt, boodschappen zijn erg duur. We doen voor 6 man elke week boodschappen voor 1500 USD en ga zo maar door.

Enige wat niet duur is, is de benzine. Dit komt niet omdat Angola zo’n olieland is, nee het is mega gesubsidieerd. De raffinaderij kan de vraag niet aan (of is buiten dienst) en er zijn maar een handvol benzinepompen dus als je benzine nodig hebt sta je ongeveer 1 tot 2 uur in de rij! Gelukkig hebben we chauffeurs die vaak midden in de nacht brandstof halen.
Meeste brandstof wordt dus geïmporteerd!!

Andere anekdote,
Op kantoor zijn we er twee maanden geleden achter gekomen dat er dingen verdwijnen….. Melk wordt uit de koelkast in de auto geladen, matrassen werden gejat en een buitenboord motor was gestolen, ondanks dat we altijd bewaking hebben rond het kantoor.
Dus het beveiligingsbedrijf gebeld en een onderzoek laten doen wat er gebeurt is….. Na een aantal weken komen ze terug dat ze weten wie de melk heeft gestolen en wie de matrassen heeft gestolen. Alleen voor de buitenboord motor waren ze nog niet zeker en of ik wilde toestemmen met een verder grondiger onderzoek door ene meneer PAPA.
In eerste instantie natuurlijk ja doe maar, maar na wat rondvragen blijkt meneer PAPA toch niet zo’n vriendelijke inspecteur te zijn. Deze PAPA heeft namelijk zeer “speciale methodes” van ondervragen waar ik geloof ik niet geheel achter sta…. Dat hebben we dus maar weer even terug gedraaid.

Bijzonder dus om hier te wonen & werken. De mensen zijn wel erg aardig en het is leuk dat iedereen Portugees spreekt (ben druk aan het oefenen en gaat de goede kant op) maar verder is iedereen erg bezig om in de grootste auto te rijden, de mooiste en duurste kleding, horloges etc te hebben en vooral duur te gaan dineren.

Op zaterdag en zondag zitten veel Angolezen op het strand, daar drinken ze zich helemaal naar de zevende hemel en vervolgens stappen ze gerust in de auto. Vervelende is dat in het weekend het niet meer zo druk in de stad is en ze dus harder dan 20 km/uur kunnen rijden. Combinatie van drank, overmoed (ze rijden in de grootste jeeps, hummers, land rovers, land cruisers die er bestaan) en vooral geen ervaring om harder dan 20km/uur te rijden zorgt ervoor dat er in het weekend tientallen ongelukken gebeuren op de wegen rond het strand.
De autowrakken die ik maandagmorgen op weg naar kantoor zie zijn ook werkelijk ongelofelijk! Auto’s die om een groot blok beton zijn gevouwen, auto’s waar nog maar 10% van over is… etc.

Als je zelf rijdt dus goed uitkijken voor dronken bestuurders (je ziet ze gauw genoeg) en ook voor de taxi’s, die rijden hier ook als gekken!

Met Pasen ben ik voor een werkbezoek van 1 dag naar het zuiden gereden, Porto Amboim, en wat van het land gezien buiten Luanda. Dat is dus erg mooi! Overal groen, verschillend van savanne en Jungle, veel rivieren en het strand! Zie wat foto’s van deze trip bijgevoegd.

Ltr,
Robert

  • 15 September 2010 - 21:33

    Hinocencio:

    Hoi Robert, ik ben al 2 maand in Angola en ben opzoek naar werk. kun je mischien mij help?937344040

  • 15 Januari 2013 - 18:02

    Fernando:

    Oi Robert ,ik ben van Angolais afkomst en ik woon bijn 20 jaren hier in Nederland,ik ben 1er Elektromonteur met 16 jaren werkervaringen.ben opzoeken naar werk in Angola.Mischien kan je mij helpen met zoeken.thenkx

    Ik vind je reisverslag wel cool,,,,Datis Angola,,rijkland maar alleen de mensen weet niet wat zo een land te biden heeft....


  • 19 Augustus 2014 - 12:12

    Martin:

    Hahahaha

    Welkom in de wereld die Angola heet.

    Groeten uit Porto Amboim ( 240 KM onder Luanda )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Actief sinds 28 Maart 2010
Verslag gelezen: 4001
Totaal aantal bezoekers 52192

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 01 Maart 2013

3 jaar in Angola

Landen bezocht: