Introductie in Angola - Reisverslag uit Luanda, Angola van Robert Smits - WaarBenJij.nu Introductie in Angola - Reisverslag uit Luanda, Angola van Robert Smits - WaarBenJij.nu

Introductie in Angola

Door: robertinangola

Blijf op de hoogte en volg Robert

28 Maart 2010 | Angola, Luanda

Hallo allemaal,

Dit is het dan, mijn eerste bevindingen over mijn huidige leven als expat in Luanda, Angola.

Ik ben hier 1 Maart vroeg in de ochtend aangekomen en ziedaar mijn eerste (aangename) verrassing. Ik ging ervan uit dat door de douane komen 3 uur, muggen, 45 graden, geen airco en als een sardien in een blik zou zijn (zoals een jaar geleden) maar niets was minder waar en na +/- 45 min stond ik al buiten! Achteraf bleek dit wegens de Africa cup te zijn verbetert, maar veel toeristen heeft het niet gelokt.... Desondanks dus een goede start!! :-)

Gelijk naar de office om daar aan iedereen te worden voorgesteld, eerste paar weken veel ingelezen, veel verhalen gehoord en een hoop mensen gesproken.

We hebben hier een Office op de ILHA, dat is het schiereiland, een operational basis op SONILS (dit is de plek waar alle Oil & Gas bedrijven zitten) en een guesthouse in de stad (Alvalade).
3 locaties dus in een stad dat gebouwd is voor 500.000 man, maar waar 6mln mensen wonen. Gevolg is dat het dus mega druk is in de stad en je gerust voor een ritje van 6km 2 uur kunt uittrekken........(gisteren hoorde ik dat het record ligt op 4.45 uur van SONILS naar ALVALADE, 6km). Gevolg hiervan weer is dat je max een of twee meetings buiten de deur kan plannen per dag, of dat iedereen dit excuus rijkelijk gebruikt als ze een, twee of drie uur te laat komen aankakken "Sorry boss, muito transito".

ALVALADE
Alvalade is het guesthouse, waar de operationele mannen in wonen (back to back) en waar de duikers etc doorheen komen als ze worden afgelost offshore. Komen en gaan van mensen dus, veel zuid-afrikanen en dus gaat ook geregeld de braai (bbq) aan.
Ik woon nu zelf in een klein hokje (2 x 4) in de kelder en ga vanuit hier verder zoeken naar eigen accommodatie.

SONILS
Sonils is dus de base waar al onze equipment (duik materiaal en andere assets) staat en waar onze operationale mannen altijd zijn. Dit is een stukje terrein afgezet met containers en de offices hier zijn ook containers boven op elkaar. Hier werken de duikers ook om alles voor te bereiden op het aankomende werk.

ILHA
Dit is de office waar ik zelf zit. Een terrein waar (ook hier weer) een aantal containers op elkaar zijn gezet en waar we de Finance, HR, HSE, Project team en ikzelf hebben zitten. Inclusief drivers en schoonmakers toch gauw al een mannetje of 25 tot 30.

Dit wat betreft de plekjes en geeft een beetje idee van het hoe en waar.

Zo direct een verhaal over de dagelijkse gang van zaken!

Cumprimentos,
Robert

• 29 Maart 2010 - 08:53

Job:

Wat een verhalen man! Redelijke cultuurswitch waar je snel mee om moet gaan lees ik zo. Benieuwd naar de volgende.

Mzl

• 29 Maart 2010 - 11:10

Eva:

He dear, wat goed zo'n blog. Nu kunnen we volop meegenieten van jouw avonturen daar! Plaats de foto's van je kantoor en het terrein er omheen nog even, dat geeft pas een goed beeld ;-)
    Werkse en tot snel spreeks!
    X Eva

• 29 Maart 2010 - 11:13

Eva:

O die stonden er al...blijven geweldige foto's! Zo'n verschil met de Waalhaven! :)

• 07 April 2010 - 09:17

Rogier:

Hi Robert, leuk om te lezen hoe het je vergaat. Mooie avonturen. Ik ga langskomen zodra je beetje ge-settled bent. Ik hoor wel wanneer dat is. Cheerio Kalis

• 19 April 2010 - 11:16

Mark:

Complimenten Robert met de blog en ook je doorzettingsvermogen. Geen makkie dat is zeker. Succes met de braai en de bijna gratis vis van je eigen afslag..