Op vakantie in Angola - Reisverslag uit Luanda, Angola van Robert Smits - WaarBenJij.nu Op vakantie in Angola - Reisverslag uit Luanda, Angola van Robert Smits - WaarBenJij.nu

Op vakantie in Angola

Door: robertinangola

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 Mei 2010 | Angola, Luanda

Op donderdag 22ste April is Dace (vriendin) in Angola aangekomen om 10 dagen hier te zijn en te kijken hoe Luanda en Angola bevallen….. Ik heb een weekje vrij genomen om een en ander van Angola te gaan verkennen.

Na een eerste paar dagen in Luanda (stad en strand) te hebben doorgebracht, vertrokken we op maandag 26ste richting Malanje, 400km ten oosten van Luanda met Carlos onze driver.
Erg mooie trip en het landschap is erg groen, maar verandert toch telkens van eigenschappen. Een soort savanne achtig landschap met veel hoog gras, erg mooie uitzichten, zie de plaatjes.
Na 6 uur aangekomen in Malanje, een hotel gevonden en rest van de dag rustig aangedaan in Malanje. Dit is een klein stadje, met klein maar niet onaardig centrum met aantal oude koloniale gebouwen.
S’avonds in een local restaurant gegeten en veel aandacht van kinderen om ons heen gehad…. Erg gezellig, eerst ben ik een beroemde voetballer en dan weer boxer. Allemaal willen ze aan je haar zitten en met je praten…… Dat gaat een beetje, maar merk dat ik mijn Portugees nog niet helemaal onder de knie heb……..

Volgende morgen vroeg o pen richting the Kalandula watervallen gereden, de op drie na grootste watervallen van Afrika. De weg naar deze watervallen is verbazend goed, ondanks mijn BRADT gids van november 2009 die zegt dat de wegen slecht zijn. Wil dus zeggen dat ze in Angola behoorlijk de infrastructuur aan het verbeteren zijn (overigens allemaal chinezen, die zie je overal!)

De rit naar de watervallen duurt ongeveer een uur en je komt langs een heel aantal erg kleine dorpjes. In al deze dorpjes en steden waar je doorheen reist zie je goed nog overblijfselen van de 27 jarige burgeroorlog. De meeste wat oudere huizen zitten vol met kogelgaten.

Watervallen zelf zijn erg mooi, we waren er nu net na het regenseizoen, dus volop water! Zie de plaatjes! Na hier een aantal uurtjes te hebben doorgebracht weer terug naar Malange en geprobeerd 30 km ten zuiden van de stad het “Cangandale National Park” te vinden. Het enige natuur park waar de Palanca Negra (Antiloop en nationaal symbool van Angola) nog voorkomt (zijn er nog +/- 200 van). Ontwikkeling van dit park is miniem en dus is infrastructuur hier nog vrijwel niet aanwezig! Samen met het feit dat het net regenseizoen is geweest werd ons bij het park afgeraden door te gaan omdat de enige manier om verder te komen per helikopter was (en die hadden we niet bij ons).
Helaas voelde Dace zich erg slecht en zijn we s’avonds naar het ziekenhuis (erg schoon en perfect in orde) geweest voor Malaria testen etc. Dat was het gelukkig niet en na wat pijnstillers ging het beter.

Volgende dag weer op de terugweg naar Luanda, via Pungo Andongo. Dit is anderhalf uur rijden (ook prima wegen) van Malange en ook weer erg mooi! (zie plaatjes). Rotsformaties die uit het niets omhoog lijken te komen. Hier met een gids uurtje doorheen gewandeld en is een plek om zeker een keer naar terug te gaan!
Daarna een andere weg terug genomen naar Luanda en die was wel erg hobbelig….

Donderdag in Luanda gebleven en s’avonds naar de Koninginnedag receptie van de Nederlandse ambassade geweest. Erg gezellig, zeker na het formele gedeelte wanneer alle niet Nederlanders ophoepelen. Aansluitend naar een jazz voorstelling geweest wat later disco werd dus goed vermaakt!

Vrijdag laat wakker en bleek dat Dace zich toch nog steeds erg beroerd voelde dus rond de middag toch maar weer naar ziekenhuis gegaan. Daar werden we goed geholpen en na allerlei bloed testen, röntgenfoto’s, antibiotica en paracetamol kwam rond 6 uur de uitslag dat ze Salmonella had. Met de antibiotica ging het gelukkig heel snel veel beter en volgende dag was alles zo goed als over!!

Zondag zijn we nog, samen met Bionda (collega uit Rotterdam) naar een nationaal park ten zuiden van Luanda geweest, waar ze allemaal geïmporteerde olifanten, zebra’s, giraffen etc hebben. Door de 27 jarige oorlog is al het wild overhoop geschoten, maar ze proberen nu wild te importeren vanuit Zuid-Africa, Botswana en Zaïre.
Wat antilopen en aapjes gezien maar in de middag, net toen wij in een open truck met gids het park in wilden gaan ging het erg hard regenen en hebben we het maar afgeblazen voor een volgende keer…… helaas helaas.

Dit waren mijn eerste (vrij) goede ervaringen met het Angola buiten Luanda en maakt mij zeer nieuwsgierig naar al het andere wat Angola nog te bieden heeft!

Gr,

• 13 Mei 2010 - 09:02

Marlou:

Wat een geweldige verhalen voorzien van foto's. Leuk om jouw tijd daar zo een beetje te volgem. Hoop dat je snel een eigen plekje vindt. Over 14 dagen weer in een nog koud Nederland, zie je mogelijk dan.
    Good luck, Marlou

• 13 Mei 2010 - 21:25

Mirjam:

Hoi Robert,
    Je kent me niet. Heb met interesse je verhalen gelezen. Zou eventueel op reis willen naar Angola. Zijn er reismogelijkheden voor een Europeaan? Of is het beter via een organisatie te gaan? Je schreef over de extreem hoge prijzen in Luanda, geldt dat ook voor de andere plaatsen waar je geweest bent, zoals Malanje? Heb je nog echte tips of afraders? Heel veel succes. Boa sorte.
    Muito obrigado.
    Mirjam

• 14 Mei 2010 - 07:25

Robert:

Mirjam,
    Leuk, ik heb nog wel info voor je! Prijzen blijven vrij hoog, ook buiten Luanda.
    Mail ff naar rm.smits@smit. com voor meer info.
    Gr,

• 09 Juni 2010 - 12:20

Henriette:

Klinkt leuk! Ik kan ook zeker Lobito, Benguela and Bocoio in het zuiden een keer aanraden!

• 20 September 2010 - 11:31

Nita Pietersma:

Kwam toevallig je weblog tegen. Met veel plezier gelezen. Heb zelf aantal jaren in Luanda gewoond 1987-1991 samen met man Johan, we willen heel graag nog een keer terug. Er spelen nog steeds dezelfde dingen als destijds, heel herkenbaar! Inmiddels september, je laatste verslag was in mei?

• 11 Oktober 2010 - 09:22

Tony Bass:

Thought you were supposed to be working!!! looks better than in does on google maps...

• 20 December 2018 - 09:15

Filomena:

hallo mensen,
    ik ben van plan om naar Luanda te gaan en wil graag een mooie waterval bezoeken . kan iemand mij adviseren. welk que het dichtste bij het stad Luanda ligt .

alvast bedankt